freelance e-learning

Het is een grote droom: zelfstandig worden als freelance e-learning ontwerper (instructional designer). Profiteren van de vrijheid om je eigen tijd in te delen en te werken waar en wanneer jij dat wil. En veel ervaring opdoen met allerlei verschillende soorten opdrachten. Een doel dat zeker haalbaar is. In dit artikel geef ik een aantal tips om snel een freelance e-learning ontwikkelaar te worden.

1.       Volg een goede opleiding

E-learning ontwikkelen is een vak dat vele talenten vraagt. Creativiteit, inzicht in digitale didactiek en kunnen werken met verschillende tools. De theorie kun je leren via een universitaire studie of aan een hogeschool, maar daar ontbreekt vaak de broodnodige praktijk. Wil je een echte praktijkopleiding, waarbij je al gelijk ervaring opdoet? Dan is de Vakopleiding E-Learning Specialist een perfecte keuze.

Ben je toe aan een carrière switch of op zoek naar een toekomstbestendige functie?

De inschrijving voor de Vakopleiding E-Learning Specialist is geopend!

2.       Maak een website

Het klinkt misschien eenvoudig, maar veel eLearning-professionals vergeten deze stap. Wil je je onderscheiden als freelance e-learning ontwikkelaar en je eLearning expertise echt op de kaart zetten, dan heb je een professionele website nodig. Deze site moet gedetailleerde informatie bevatten over jouw specialisme en een portfolio met (onderdelen van) door jou ontwikkelde e-learning content. Vergeet ook niet om jezelf voor te stellen: wat voor soort opdrachten kun je het beste uitvoeren, hoe werk jij het liefste, vermeld referenties enz. Alles om jezelf bij een breed publiek bekend te maken.

3.       Schrijf pakkende (blog)artikelen

Door leuke artikelen te schrijven laat je zien dat je goed bent in je vak. Als je al een specialisme hebt, kun je daar meteen over schrijven.
Het is belangrijk dat jij je onderscheidt van je concurrenten. Een van de manieren is door te laten zien dat je kennis en ervaring hebt. Een andere manier is door je te specialiseren in een bepaalde branche of onderwerp. Dit kun je in je artikelen goed voor het voetlicht brengen.

4.       Gebruik Social Media

Natuurlijk heb je een LinkedIn profiel. Dat is de plek waar je zakelijk klanten tegenkomt. Zorg dat je eigen profiel er altijd up-to-date uitziet en geef duidelijk aan wat je te bieden hebt. Je kunt ook samenwerking zoeken met collega’s die misschien niet precies dezelfde specialiteit hebben als jij. En vergeet de kracht van groepen niet. Sluit je aan en reageer in discussies. Zo kom je sneller in beeld als freelance e-learning developer.

5.       Aanbevelingen

Vergeet niet om na elke opdracht een review te vragen van je opdrachtgever. Veel mensen hechten daar grote waarde aan en bekijken wat anderen over jou schrijven. De reviews zet je op je site. Daarnaast moet je ook niet vergeten om aanbevelingen te vragen voor op je Linkedin profiel.

6.       Referenties

Het is de beste manier van marketing: “mond-tot-mond” reclame. De opdrachtgever is zo enthousiast over je, dat je referenties krijgt: namen van bedrijven of organisaties die jouw diensten ook kunnen gebruiken. En als de opdrachtgever daar zelf niet aan denkt, vraag er gerust naar.
Een referentie is enorm waardevol: het is direct, kost veel minder tijd dan de meeste andere marketing activiteiten en levert het beste resultaat op.

7.       Platformen zoals freelance.nl

Je hoeft niet altijd zelf achter klanten aan te gaan als je zelfstandig bent. Er zijn online platformen, zoals freelance.nl, waarbij je je kunt aanmelden. Als er een aanvraag is die aansluit bij jouw expertise, krijg je daarvan een melding en kun je actie ondernemen. Ook websites als fiverr.com en upwork.com bemiddelen in het vinden van freelance opdrachten.

8.       Leer nieuwe vaardigheden

Trap niet in de valkuil dat je “klaar” bent met leren als je een opleiding hebt afgerond. Het vakgebied van e-learning ontwikkeling is relatief jong en constant in beweging. Heb je al gewerkt met AI (artificial inteligence) of VR (virtual reality)? Kun je 3D inzetten in je content? Door voorop te lopen bij nieuwe ontwikkelingen, blijf of word je een autoriteit op je vakgebied. Daarmee trek je meer en beter betalende klanten.

Samenvatting

Als je net bent begonnen als freelance e-learning designer moet je nog een klantenbestand opbouwen. De snelste manier van werk vinden is via samenwerking met collega’s of je inschrijven bij een platform. Daarnaast kun je nog op veel verschillende manieren aan de weg timmeren. Als de eerste klanten je eenmaal weten te vinden, is het zaak om prima werk af te leveren, aanbevelingen en referenties te vragen zodat je steeds beter de ideale opdrachten binnen kunt te halen.

Scroll naar top