Het belang van grafisch ontwerp bij e-learning wordt vaak een beetje onderschat. In dit artikel geef ik een aantal grafisch ontwerp tips waarmee je de deelnemers betrokken houdt en inspireert. Ook zorgt een goed ontwerp ervoor dat de stof beter wordt overgebracht naar de cursisten. Niet alle e-learning ontwikkelaars hebben een achtergrond in grafisch design. En dat is ook niet nodig. Het is wel belangrijk dat dat je inzicht hebt in wat grafisch goed is en wat je beter niet kunt doen. Het is niet voor niets dat het beroep van e-learning ontwikkelaar in het Engels “Instructional Designer” wordt genoemd!
Op welke aspecten van e-learning heeft het grafische ontwerp invloed?
In de eerste plaats is het belangrijk dat de training er aantrekkelijk uitziet.
Dat is helaas ook een beetje “modegevoelig”. Vergelijk bijvoorbeeld een gemiddelde website van 10 jaar geleden eens met een goed gemaakte, moderne, site van nu. De verschillen zijn enorm.
Een ander aspect is de navigatie.
Hoe kan de cursist van de ene naar de volgende les komen en eventueel direct naar het begin of eind? Een slecht grafisch ontwerp van een e-learning kan er voor zorgen dat het helemaal niet duidelijk is waar de cursist op moet klikken.
Ook het leereffect wordt beïnvloed
Door het gebruik van afbeeldingen, kleuren, lettertypen en de indeling van de lespagina kun je er voor zorgen dat de boodschap duidelijk wordt overgebracht.
Bij e-learning is dat nog veel belangrijker dan bij een lesboek dat gebruikt wordt in combinatie met een live training. Het lesboek is dan vaak meer ondersteunend aan wat er door de docent wordt verteld. Bij e-learning moet de (elektronische) content het hele verhaal vertellen.
Het begint al bij de PowerPoint presentatie
Het maakt een groot verschil of je een presentatie ontwerpt voor de jaarvergadering van je bedrijf of voor een training. En vormt het kleurgebruik en andere grafische elementen wel een eenheid met de rest van de content? Over grafisch design bij e-learning zijn boeken vol te schrijven. Hieronder al een aantal praktische tips die je meteen kunt toepassen.
Tip 1: denk aan de psychologische betekenis van kleuren
Kleuren hebben een bepaalde invloed op mensen. Natuurlijk is dat afhankelijk van de context waarin die kleur wordt gebruikt, de culturele verschillen en zelfs individuele achtergronden van mensen. Maar het is goed om rekening te houden met deze algemene kleurassociaties:
Rood:
Straalt activiteit en kracht uit. Het trekt de aandacht van de kijker. Maar ook het aspect van gevaar wordt met deze kleur goed uitgedrukt. Binnen e-learning kun je deze kleur gebruiken om de cursist te activeren.
Oranje:
Staat voor plezier, optimisme, snelheid. Het inspireert om actie te nemen. Denk aan een knop waarop geklikt moet worden. Binnen e-learning kun je deze kleur gebruiken om de focus van de cursist ergens naartoe te leiden.
Geel:
Roept een gevoel van speelsheid op. Wordt ook geassocieerd met geluk en blijdschap.
De kleur is vaak minder goed te combineren met andere kleuren omdat de leesbaarheid snel vermindert. Gebruik deze kleur binnen e-learning om de creativiteit van de cursist te stimuleren.
Groen:
Staat voor: natuur, creativiteit, rust.
Het is een kleur die we prettig vinden om naar te kijken. Binnen e-learning is groen ideaal als het gaat om rustgevende onderwerpen of als je de cursist even rust gunt.
Blauw:
Deze kleur wordt vaak geassocieerd met betrouwbaarheid, veiligheid en waardigheid. Goed om te gebruiken bij trainingen die een serieus onderwerp omvatten.
Paars:
Spiritueel, mysterieus. Prima te gebruiken bij een e-learning die dit soort onderwerpen behandelt. Bovendien is paars gemiddeld gezien meer geliefd door vrouwen dan door mannen.
Zwart:
Geeft een gevoel van luxe, kracht en autoriteit. Je kunt het prima inzetten in combinatie met andere kleuren.
Wit:
Wordt geassocieerd met vrijheid en ruimte. Ook belangrijk om accenten te leggen. (zie hieronder).
Tip 2: ben niet bang voor witte ruimte
Door voldoende witruimte toe te voegen aan een tekst, wordt deze veel leesbaarder. Less = More, dat is goed om in je achterhoofd te houden bij het opzetten van een lespagina. Het geldt niet alleen voor tekst, maar ook voor pagina’s met afbeeldingen, video’s en andere grafische elementen. Door teveel content op elkaar te proppen maak je het ontoegankelijk, onoverzichtelijk en wordt het voor de cursisten heel onrustig. (let op: afhaak-alert!) Niet alleen bij een complete lespagina is dit van toepassing, maar ook voor b.v. een dia of een afbeelding. Probeer steeds één concept of idee uit te beelden en gebruik daarvoor liever 1 grote afbeelding dan een aantal kleinere samen.
Tip 3: ben consistent in je grafisch ontwerp bij e-learning
Kies een bepaalde set van kleuren, lettertypes en afmetingen en hou je daar aan. Door steeds andere kleuren en lettertypes te gebruiken maak je de lay-out rommelig. Hierdoor stimuleer je de cursist niet om door te lezen of te kijken.
Samenvatting:
Het grafische ontwerp in alle aspecten is cruciaal binnen e-learning. Het moet de cursist door de lesstof heen leiden, betrokkenheid en emotie losmaken en een goede toevoeging zijn aan het leerproces. Met enkele simpele tips kun je dit realiseren, zodat de deelnemers hun leerdoel gemakkelijker en beter bereiken.