Help, mijn cursisten zijn niet gemotiveerd

cursisten gemotiveerd

In deze blog bespreken we de situatie van Jeanne. Zij heeft moeite met het gemotiveerd houden van haar cursisten. Jeanne geeft al meer dan 15 jaar leiderschapstrainingen en had besloten om ook een online programma te gaan maken. Als vakvrouw met zo veel ervaring, was het voor haar niet moeilijk om een professionele training in elkaar te steken voor haar cursisten.
Haar doel was: veel meer mensen bereiken dan ze met haar live training en coaching kon realiseren. En dat lukte eigenlijk heel aardig. Ze kreeg wekelijks nieuwe aanvragen en het aantal deelnemers groeide gestaag. Maar…….
Toch was Jeanne niet tevreden. Dat kwam omdat de cursisten wel enthousiast aan haar online programma begonnen, maar niet gemotiveerd bleven. Veel verder dan les 3 kwamen de meesten niet. Terwijl de training enorm veel content bood en ook diepgang.

Wat was er fout gegaan?

We zijn samen gaan evalueren en vonden snel een aantal verbeterpunten. Deze willen we graag met je delen:

Tip 1: Less is More

De lessen waren véééél te lang! Jeanne had zich niet gerealiseerd dat leren via internet heel anders gaat dan bij de traditionele manier met een syllabus en live presentaties.

Zoek je een uitdagende, creatieve functie op HBO-
niveau waarbij je mensen iets leert op een moderne manier?
Word dan Instructional Designer!

Schrijf je nu in voor het
Instructional Design Mastery Program
Scrijf je in

De oplossing is de lessen op te delen in hapklare brokjes, dan is het beter te ‘verteren’ voor de cursisten en blijven ze langer gemotiveerd.

Heb je wel eens een roman gelezen waarbij elk hoofdstuk bestaat uit maximaal zo’n 5 bladzijden? Als het een leuk of spannend boek is, word je daardoor vaak geprikkeld om snel nog even een hoofdstukje verder te lezen. Zo werkt het met een online training ook!

Tip 2:  Multimedia

Een veelgemaakte fout van trainers/consultants die voor de eerste keer een online programma samenstellen is dat er onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de multimedia mogelijkheden die internet te bieden heeft.
Content met (korte) video’s, audiofragmenten of op z’n minst verhelderende afbeeldingen, heeft een veel grotere attentiewaarde dan alleen tekst. Bovendien kun je dan zoveel mogelijk leerstijlen van de deelnemers aanspreken, waardoor je les beter begrepen en onthouden wordt.

Tip 3: Betrokkenheid

E-learning heeft voor- maar ook nadelen voor de cursisten. Het belangrijkste nadeel is dat het wat discipline vraagt om te leren met heel veel vrijheid. Dat is niet nieuw. Ook in de tijd van het schriftelijk afstandsonderwijs was dat soms een struikelblok. Gelukkig is daar wat aan te doen.

In de eerste plaats door de vorming van een “community”. Een groep mensen die met hetzelfde onderwerp bezig is en waarmee je kunt overleggen, sparren en feedback vragen. Een Facebook groep of (beter, want met minder afleiding) een ‘ingebouwd’ forum, verbindt de deelnemers. En het helpt ook als je zelf als trainer / docent regelmatig contact zoekt!

Tip 4: Navigatie

Behalve de inhoud van je online programma is ook een eenvoudige navigatie door de training heen van groot belang. Als het niet duidelijk is hoe je naar het volgende onderwerp gaat of juist een stapje terug, dan haken deelnemers ook snel af. Zorg dat je een online leerplatform hebt, waarbij het mogelijk is om aan te geven hoe ver een cursist gevorderd is in de training en waarbij je op verschillende manieren door het lesmateriaal heen kunt “bladeren”. (Hint: bij de opleiding “Creëer Winstgevende E-Learning Programma’s” is zo’n uitgebreide online leeromgeving (gratis) inbegrepen!).

Tip 5: Opdrachten

Met een goed Learning Management Systeem kunnen de deelnemers opdrachten inleveren, uploaden.
Feedback geven is een van de beste manieren om in contact te blijven met de deelnemers. Daardoor maak je het gemakkelijker om door te gaan.
Voor Jeanne betekende het dat ze een stapje terug heeft gezet en eerst een goede online leeromgeving (LMS) is gaan inzetten. De installatie hebben wij voor haar gedaan. Daarna kon ze zich concentreren op de andere punten.
Daardoor maakt ze nu programma’s waarbij het voor de deelnemers gemakkelijk en leuk is om door te gaan en waarbij het leereffect groot is.

Scroll naar boven